sHoppiNg GirLs LiKe You....

sHoppiNg GirLs LiKe You....

my heroes

my heroes
dari kiri, dira, damia & qimie

Sunday, January 07, 2007

raya haji (berkorban apa saja)

lama betul aku tak update blog nie...bz memanjang membuatkan aku sempat membaca emel & mencari bahan utk tugasan sahaja. Berciter pasal raya haji baru2 nie, aku korban satu bahagian...em..dah lama tak korban nie.,jadi niat pun ala2 lupa skit..camna yer....so pada pagi raya yg syahdu, kitaorang telah ke tempat org berkumpul utk mengorbankan lembu nie...

nak masuk ke tempat sembelih nie, kena lalu sawah bendang yg jalannya agak kecik jer..dlm hatiku, boleh muat ke tak keta nie..tapi mok (nenek) kata muat, so terus jugalah, so dikiri & kanan adalah sawah padi (aku kampung girl tapi jarang sebenarnya masuk ke bendang nie) jadi tak sangkalah, jalan tue mmg luas & plg tak disangka bukan motor jer boleh lalu, keta yg lebih besar cam waja, V6 pun leh lalu, errr....BMW takut kot nak masuk, tue sebab dorang sanggup parking kt luar, pastu jalan bukan main jauh lagi...sebab tempat sembelih nie mmg tengah bendang, berdepan dgn tuan punya lembu nie.

jadi, bila melafazkan akad tue, aku kena pegang tali lembu & masa tuelah berlaku lafaz jual beli, pastu masa tengah sembelih dan darah mengalir, niat sekali lagi dlm hati...masa melapah tue takdelah lama tapi bg aku yg tak biasa nie...mmg lamalah sbnrnya..hehe..yg penting bila dah bawa blk umah, & masak, itulah makanan yg dimasak sepanjang hari raya, jadi bayangkan lah breakfast daging, lunch daging, dinner pun dgn daging, menunya lak daging goreng, daging masak kicap, sup tulang lembu, gulai daging..pendek kata semua menu daging, jadi sapa yg ada darah tinggi tue mmg kena cari alternatif lainlah....tue sbb kena beli awal2 sbb kedai kn byk tutup.

org kata kat Kelantan mmg meriah raya haji nie....dulu, aku tak percaya pun....(pelik, kenapa? tempat lain tak sambut raya korban ker?) bila dah penah beraya tempat lain, baru aku percaya kenyataan nie, mmg meriah sungguh kat kelate...tanah airku...

No comments: